انتقاد دادستان کل ایران از کم کاری در مبارزه با مواد مخدر
نوشته شده توسط : chudae
محسنی اژه ای

دادستان کل ایران می گوید که وقتی قاضی و دادستان می گویند که مبارزه و درمان فایده ندارد، بسیار خطرناک است

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل ایران از کم کاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرده و گفته که "برخی می گویند چون مبارزه، مقابله و درمان و پیشگیری طی دهه های قبل نتیجه مطلوب نداشته، پس چه نیازی به ادامه این کار وجود دارد."

به گزارش خبرگزاری های ایران، آقای محسنی اژه ای در همایش فصلی دادستان های سراسر ایران در مشهد گفت که با توجه به اهمیتی که مواد مخدر در ایران دارد و خیلی از مسئولان آن را تهدید می دانند "متاسفانه هنوز نظام پای کار نیامده است."

آقای محسنی اژه ای خطاب به معاون وزیر اطلاعات که در این همایش حضور داشت، گفت: "من از معاون وزیر اطلاعات سؤال دارم که ضرر یک ترور بیشتر است یا معضلاتی که از مواد مخدر ناشی می‌شود. آیا اقدامی که برای جلوگیری از ترور انجام می‌دهیم تا یک ناامنی مانند ترور به وجود نیاید به همان میزان در برخورد با مواد مخدر هم اقدام می‌کنند."

تریاک مهمترین ماده مخدر مصرفی در ایران است. بخش عمده تریاک جهان در افغانستان تولید می شود که در شرق ایران قرار دارد. مواد مخدر تولیدی در افغانستان عمدتا از طریق ایران به دیگر کشورها منتقل و بخشی از آن نیز در داخل ایران مصرف می شود.

برنامه های گسترده ای برای کنترل مصرف مواد مخدر و برخورد با معتادان در ایران اجرا شده اما این برنامه ها موفقیت آمیز نبوده و گزارش‌ها از افزایش مصرف مواد مخدر حکایت دارد.

هر ساله حجم زیادی مواد مخدر در ایران کشف می شود و مقامات ایرانی دلیل عمده افزایش قاچاق موادمخدر به ایران را بالارفتن کشت خشخاش در افغانستان می دانند.

پلیس ایران تلاش زیادی انجام داده تا جلوی قاچاق مواد مخدر را بگیرد و بنابر گزارش ها، بعد از انقلاب بیشتر از چهار هزار پلیس در مبارزه با مواد مخدر کشته شده اند.

با این حال آقای اژه ای گفته که همه ظرفیت های داخلی برای مقابله با مواد مخدر به کار گرفته نشده است و "اگر این کار را نکنیم در آینده نه چندان دور پشیمان خواهیم شد."

به گفته دادستان کل ایران، "اگر بگوئیم مبارزه و درمان فایده ای ندارد و قاضی و دادستان این را بگویند خطرناک است و متاسفانه بعضی وقتها به زبان هم جاری می شود."

نگرانی از افزایش تعداد معتادان

بخش عمده ای از مواد مخدر در افغانستان تولید می شود که بخشی از آن در داخل ایران مصرف و برخی از طریق این کشور به کشورهای دیگر ترانزیت می شود

بنابر آمار رسمی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ایران به انواع مواد مخدر (هروئین، تریاک، شیره و مواد اعتیاد آور با ریشه یا خواص مشابه مرفین) معتاد هستند. البته برخی می گویند که تعداد معتادان بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است.

بخش عمده ای از زندانیان ایران را معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر تشکیل می دهند و آقای محسنی اژه ای از مسئولان پرسیده که "آیا قبول نداریم یکی از بالاترین آمارهای ما در زندان ها مربوط به مواد مخدر است، واقعا باید این خطر، تهدید یا معضل را به میزان اهمیت آن بشناسیم و برای آن سرمایه گذاری کنیم."

به گفته دادستان کل ایران، عمده مواد مخدر در کشور همسایه افغانستان تولید می شود و "بعد از اشغال ناتو، کشت و تولید مواد مخدر در آن کشور دهها برابر شده است."

از زمانی که حکومت طالبان در افغانستان با حمله آمریکا و متحدانش از میان برداشته شد، تولید موادمخدر در این کشور رو به افزایش بوده و طرح های جلوگیری از کشت خشخاش در افغانستان به نتیجه امیدوارکننده ای نینجامیده است.

ایران با داشتن ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و قرار گرفتن میان این کشور و اروپا، همواره یکی از راه های اصلی ترانزیت مواد مخدر افغانستان به جهان خارج بوده است.

اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران

آقای محسنی اژه ای می گوید که اعدام برای اصلاح جامعه انجام می شود برای ما هم ضرر هایی دارد اما چاره ای نیست و باید این کار انجام شود.

آقای محسنی اژه ای نیروهای خارجی حاضر در افغانستان را "اشغالگر" معرفی کرده و گفته است که که آنها "وظیفه دارند با این جرم سازمان یافته (تولید مواد مخدر) مبارزه کند اما نه تنها مبارزه نمی کنند بلکه خودشان هم موجب تشدید تولید و تکثیر (مواد مخدر) شده اند."

به گفته دادستان کل ایران "کشورهایی که با ما مشکل دارند توسط سرویس های اطلاعاتی پشت این قضیه (تولید مواد مخدر) هستند و مافیای مواد مخدر نیز کار خود را انجام می دهد."

علاوه بر تریاک، در سالهای اخیر مصرف مواد مخدر صنعتی نیز در ایران به شدت افزایش یافته و میزان مواد کشف شده توسط پلیس نیز حاکی از افزایش عرضه و مصرف این دسته از مواد مخدر است.

دادستان کل ایران می گوید که "مواد مخدر مخصوصا مواد مخدر صنعتی جوانان ما را از کار و تحصیل باز داشته و نسل ما در معرض خطر جدی مواد مخدر است و کانون خانواده به صورت جدی لطمه می بیند."

بخش عمده ای از اعدام‌هایی که در ایران صورت می گیرد مربوط به قاچاق مواد مخدر است و آقای محسنی اژه ای می گوید که "یک اعدام برای اصلاح جامعه انجام می شود برای ما هم ضررهایی دارد اما چاره ای نیست و باید این کار انجام شود."

این مقام قضایی برای نشان دادن وضعیت معتادان ایران گفت که بخشی از طلاق ها مربوط به مواد مخدر است و برخی جرائم خشن به دنبال استعمال مواد مخدر صنعتی رخ می دهد چنانکه "در بسیاری پرونده ها دیده ایم که جوانی با بی رحمی سر پدرش را با اره بریده و یا جوان دیگری مادرش را به طرز فجیعی به قتل رسانده و همگی در پاسخ به این که چگونه دست به این کارها زده‌اید می گویند که اصلا متوجه کاری که کردیم نبودیم."





:: برچسب‌ها: دریاچه , نیکون ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: